Atbildi krāpniekiem ar prātu, nevis sirdi

Lai gan par krāpniecību tiek regulāri runāts dažādos plašsaziņas līdzekļos un sociālajās platformās, tik un tā notiek arvien jauni apkrāpšanas gadījumi. Krāpniecības riskam ir pakļauti visi – un ar “visiem” ir domāti visi. Zināji, ka jebkura tava rakstura šķautne vai mirkļa noskaņojums var pavērt durvis krāpniekam?

“Bankas klientu vidū vēl arvien viens no populārākajiem krāpniecības kanāliem ir zvani. Bieži notiek arī pikšķerēšanas kampaņas, kur dažādās saitēs, kas parasti atdarina pazīstamus pakalpojumu sniedzējus, nepieciešams ievadīt savus bankas datus. Arī investīciju krāpšana nezaudē aktualitāti. Savukārt par romantiskā ceļā notikušajām krāpšanām cilvēki ziņo mazāk, jo lielākoties ir kauns par to runāt,”

stāsta Mārtiņš Kreicbergs, bankas Citadele kiberdrošības analītiķis.

Zvans, e-pasts vai ziņa nepareizā brīdī var piemeklēt jebkuru. Rīkojoties stresa situācijā vai steigā, var gadīties negribot atklāt krāpniekiem par daudz informācijas. Tomēr ir reizes, kad pie vainas nav tikai steiga vai uztraukums – krāpniekam vienkārši ir izdevies atrast tavu vājo punktu.

“Krāpnieki visu laiku iet līdzi aktualitātēm, vēro, kas notiek publiskajā telpā, un pielāgo savas shēmas situācijai. Viņiem noder viss – jaunumi likumos, uzņēmumu akcijas, tendences sociālajos tīklos un pat citu krāpniecības gadījumu apraksti. Noziedznieki parasti piemeklē īsto auditoriju, kas ir piemērota noteiktai krāpniecības idejai, tāpēc ir būtiski izvērtēt, kādu informāciju par sevi atklāt sociālajos tīklos,” 

atgādina M. Kreicbergs.

Atvērti romantiskiem piedzīvojumiem

Romantiskie krāpnieki veido emocionālas, romantiskas saites un iedveš uzticību ilgākā laika posmā, galu galā lūdzot naudu vai personisko informāciju. Arī vientulība un apzināta izvēle norobežoties no cilvēkiem var radīt lielāku risku nokļūt romantiskās krāpšanas shēmās vai pakļauties citām emocionālās manipulācijas formām.

Emocionāli inteliģentie

Krāpnieki var izmantot potenciālā upura empātiju un vēlmi palīdzēt citiem. Izmantojot labdarības krāpšanas shēmas vai izliekoties par cilvēkiem, kuriem steidzami nepieciešama palīdzība, viņi izraisa līdzjūtību.

Labticīgie labdari

Šādi cilvēki biežāk var kļūt par upuri krāpšanas shēmām, kurās krāpnieki izliekas par kādu, kam viņi uzticas, piemēram, draugu, ģimenes locekli vai autoritāti. Savukārt labdarības krāpšanas shēmās izmanto šādu cilvēku vēlmi ziedot, izmantojot emocionālus un varbūt pat patiesus stāstus.

Impulsīvie, kam patīk risks

Investīciju krāpšanas shēmas piesaista cilvēkus, kas vēlas ātri gūt peļņu un ir gatavi uzņemties risku. Solot, iespējams, sākotnēji pat racionālus un ticamus ieguvumus, krāpnieki izvilina lielas naudas summas.

Vecāka gadagājuma cilvēki

Krāpnieki mēdz izlikties par valdības amatpersonām, lai izmantotu vecāku cilvēku uzticību un dažkārt arī zināšanu trūkumu likumu, finanšu un tehnoloģiju jautājumos. Viltvārži var izlikties par dažādu iestāžu pārstāvjiem, lai iebiedētu un iegūtu naudu vai informāciju.

Vecāki cilvēki arī biežāk notic ziņām par nelaimē nonākušiem draugiem vai tuviniekiem, kam nepieciešama nauda. Viņi ir gatavi izņemt naudu un atdot to svešiniekiem vai pat uzticēt savu bankas karti.

Jaunieši

Jaunieši biežāk ir pakļauti riskam kļūt par naudas mūļiem. Ļaujot izmantot savus bankas kontus nelegāliem naudas paskaitījumiem, ko vēlāk nodod noziedznieku rīcībā, viņi par to saņem atlīdzību. Šādos gadījumos jābūt īpaši uzmanīgiem, jo iesaistīšanās naudas atmazgāšanā ir pretlikumīga un par to arī pašam jaunietim var piemērot kriminālatbildību.

Vecāki

Vecāku apkrāpšanai krāpnieki var izmantot situācijas, kas saistītas ar bērnu drošību vai labklājību. Turklāt nav nozīmes bērna vecumam – vecāki ir gatavi neiedziļinoties palīdzēt it kā grūtībās nonākušajam bērnam jebkurā vecumā.

Ar ierobežotām zināšanām par finansēm un tehnoloģijām

Pikšķerēšanas e-pasti, kas ir viens no populārākajiem krāpnieku paņēmieniem personas datu iegūšanai, parasti nostrādā tiem, kuriem trūkst zināšanu par digitālo drošību. Paļaujoties uz redzamo informāciju un nezinot krāpnieku digitālās iespējas, šādi cilvēki klikšķina uz viltus saitēm, kur ievada savus personīgos vai bankas kartes datus.

Runājot ar mazāk informētiem cilvēkiem, krāpnieki var arī izmantot sarežģītu finanšu žargonu vai izdomātas nesaprotamas drošības sistēmas shēmas.

Tiešsaistes pircēji

Viltus tiešsaistes veikali un pikšķerēšanas e-pasti ar reklāmas piedāvājumiem ir bīstamas lamatas tiem, kas vēlas iepirkties tiešsaistē. Iepirkties ar izdevīgām atlaidēm – šāds piedāvājums daudziem var šķist saistošs. Interneta veikalu pircēji arī biežāk uzķeras uz pikšķerēšanas ziņām ar saitēm uz DPD vai Omnivas viltus lapām, kur nepieciešams ievadīt datus.

Cilvēki ar veselības problēmām

Viltus ārstniecības līdzekļi ir vilinošs piedāvājums tiem, kas vēlas uzlabot veselību vai cīnās ar grūti ārstējamām veselības problēmām.

Finansiālās grūtībās nonākušie

Krāpnieki var piedāvāt viltus aizdevumus, parādu atvieglojumus vai darba iespējas, izmantojot izmisumu uzlabot savu finansiālo situāciju. Arī viltus loterijas var piesaistīt cilvēkus, kam patīk risks vai kuri ir sastapušies ar naudas problēmām un vēlas tās ātri atrisināt.

Darba meklētāji

Darba krāpšanas shēmas piedāvā viltus darba iespējas, aicinot, piemēram, veikt priekšapmaksu par apmācību vai atvērt bankas kontu it kā jaunā darba vajadzībām. Pieprasot piekļuvi ierīcei vai bankas kontam, krāpnieki uz upura vārda ņem kredītus un izmanto upura datus citām nelikumīgām darbībām. Turklāt apvārdoti cilvēki atdod internetbankas piekļuves un arī karšu datus labprātīgi.

Atceries!

Piesardzība, apdomība un informācijas pārbaude ir labākie ieroči pret krāpniekiem. Nepaliec vienaldzīgs – pievērs uzmanību arī tuvākajiem. Pavēro savus vientuļos draugus, vecākus un vecvecākus, pārliecinies, ka viņi ir informēti un piesardzīgi, jo liela daļa upuru iekrīt uz emocijām balstītos argumentos un situācijās.