Sešas izplatītas kļūdas, ko izmanto krāpnieki, lai piekļūtu klientu naudai
Krāpnieki atrod arvien jaunus veidus, kā iegūt cilvēku personīgos datus un izmānīt finanšu līdzekļus. Tomēr liela daļa no krāpnieku metodēm ir balstītas uz cilvēku neuzmanību gan iepērkoties, gan veicot citas darbības internetā. Kādas ir izplatītākās kļūdas, ko daudzi no mums pieļauj ikdienā? Skaidro Citadeles IT drošības departamenta vadītājs Kaspars Briška.
1. Atļautas visas maksājumu iespējas
Vairumam karšu ir iespējams iestatīt reģionus, kuros ar to var samaksāt. Ja neplānojat veikt pirkumus ārpus Eiropas vai Baltijas reģiona, varat to atsevišķi norādīt interneta bankā vai mobilajā lietotnē. Ja pirkumus internetā veicat reti, tad ikdienā varat arī pavisam deaktivizēt iespēju norēķiniem internetā, tomēr noteikti neaizmirstiet to atkal aktivizēt pirms nākamā pirkuma.
2. Viltus interneta veikali
Krāpnieku galvenais uzdevums ir tik pie jūsu kartes datiem vai internetbankas pieejas kodiem. Tādēļ viņi veido viltotas internetveikalu lapas, kas ievāc šo informāciju. Kā pārliecināties, ka internetveikals ir īsts? Īstam internetveikalam būs atrodamas atsauksmes, kontaktinformācija, sociālo tīklu konti. Ja vēlaties iepirkties Latvijas internetveikalā, varat pārbaudīt uzņēmuma reģistrācijas numuru Lursoft mājaslapā. Laba pazīme arī drošības sertifikāta izmantošana - adrese sākas ar “https://” un vai tās priekšā redzat “lock” jeb atslēdziņas simbolu. Tāpat ā arī drošu maksājumu, kas piedāvā patērētāju aizsardzību, ļaujot saņemt atpakaļ savu naudu gadījumā, ja produkts netiek piegādāts, piemēram, PayPal, Citadeles izstrādāto Klix u.c.
3. Nedrošs interneta pieslēgums
Publiskie WiFi interneta pieslēgumi ne vienmēr ir droši - krāpnieki var tos izmantot, lai ievāktu jūsu bankas kartes datus vai internetbankas pieejas kodus. Līdz ar to, iepērkoties, vēlams izmantot drošu interneta pieslēgumu - mājas privātais internets vai arī, ja esat ceļā – telefona mobilais internets.
4. Aizdomīgi lieliski piedāvājumi
Ja internetā kaut kas izskatās pārāk labi, lai būtu patiesība, parasti tā arī ir. Izplatīts krāpniecības veids - iegūt informāciju, sūtot e-pastā viltotus piedāvājumus ar saitēm, kas aicina ievadīt datus, lai saņemtu atlaidi utt.
5. Nedroša pirkumu apstiprināšanas metode
Mūsdienās, kad lielu daļu pirkumu veicam attālināti vai izmantojam internetbanku, var uzglūnēt krāpnieks, kura uzdevums ir mēģināt iegūt jūsu internetbankas pieejas datus. Ja viņam būs paveicies, un jūs savus datus būsiet ievadījis kādā nedrošā interneta vietnē vai nosaucis telefona sarunas laikā, tad krāpnieks var tālāk mēģināt veikt pirkumus ar nozagtajiem kartes datiem vai pieslēgties jūsu internetbankai. Kad krāpnieks ievada jūsu datus vai mēģina veikt pirkumu, jums parādās paziņojums, aicinot ievadīt PIN1 vai PIN2, vai apstiprināt darījumu ar biometriju.
Krāpnieks var arī mēģināt pievienot jaunu maksāšanas ierīci internetbankā, bet arī par to jums pienāk paziņojums. Problēma rodas, kad klients ne paša iniciētus pieprasījumus apstiprina ar PIN kodiem vai pienākušās SMS ziņas ar kodiem pārsūta noziedzniekiem.
Atgādinām arī, ka no 2021. gada pirmā janvāra visos Eiropas ekonomiskās zonas internetveikalos norēķiniem jānotiek ar stingro klientu autentifikāciju – tā ieviesta tieši tādēļ, lai novērstu krāpšanās iespējas.
6. Nesekošana līdzi tam, kas notiek kontā
Lai izvairītos no negaidītiem pārsteigumiem par zudušām naudas summām un neizskaidrojamiem maksājumiem, aicinām pieslēgt paziņojumus par veiktajiem maksājumiem no konta. Katrā bankā tādus iespējams iestatīt vai nu kā paziņojumu bankas lietotnē, vai arī SMS veidā. Paziņojumus vēlams iestatīt arī par jaunas iekārtas pievienošanu internetbankas profilam.
Ja jums ir aizdomas, ka esat pārskatījuši naudu krāpniekam vai, pārskatot bankas konta izrakstu atrodat maksājumu, ko nevarat izskaidrot un esat droši, ka neesat veikuši, nepieciešams sazināties ar banku.
Noteikti ziņojiet bankai arī tad, ja saņemts mobilās lietotnes PIN kodu pieprasījums, paziņojums vai SMS par darbībām, kuras neesat veicis. Kā arī pēc iespējas ātrāk tas jādara situācijās, ja tomēr gadījies apstiprināt ne savus maksājumus vai citas darbības kontā, vai, ja esat nosūtījis un apstiprinājis kodus, kurus pieprasa kādas nesaistītas personas.
Un atcerieties – šaubu gadījumā vienmēr labāk sazināties ar banku!