5 padomi vecākiem drošām finanšu attiecībām starp bērnu un viedierīci
Mobilie telefoni un planšetes ir ieņēmušas būtisku lomu ne tikai vecāku, bet arī bērnu ikdienā. Kamēr bērni viedierīcē skatās savu iecienīto multfilmu vai aizraujas ar jaunu spēli, vecāki var tikmēr padarīt savus ikdienas darbus. Vairumā gadījumu šādas izklaides ir nekaitīgas, tomēr viedierīcei nonākot bērna rokās, daži nevainīgi pirkumi spēļu veikalā var pārvērsties īstos eiro, kas nemanot pazūd no bankas konta.
Lai tā nenotiktu, esam apkopojuši piecus noderīgus padomus, kā parūpēties par finanšu drošību, uzticot bērnam savu vadierīci.
1. Apdomā, kādi dati ir saglabāti tavā viedtālrunī
Samērā bieži bērns izmanto vecāku viedierīces, sevišķi, ja vēl pašam nav sava telefona, ir nosēdusies baterija, beidzies kredīts vai iztērēts megabaitu limits. Ja bērnam uztici savu viedierīci, svarīgi noskaidrot, vai tajā ir pieejama tava finanšu informācija, piemēram, bankas kartes dati un internetbankas pieeja. Pat ja pirmajā brīdī šķiet, ka bērns šo informāciju neatradīs, ir gadījumi, kad vecāki savus finanšu datus saglabā, lai tie nākamajās ievadīšanas reizēs pie pareiza atbloķēšanas koda tiek ievadīti automātiski. Šī ir situācija, kad bērns, zinot tavu ekrāna bloķēšanas paroli, var automātiski ievadīt arī tavus bankas kartes datus, pašam to nezinot.
2. Instalē bērnu pārraudzīšanas opciju
Viena no lietām, kas var palīdzēt pārredzēt bērna aktivitātes viedierīcē, ir vecāku kontroles opcija. Tā ir lietotne, kas pieejama viedtālruņos vai to vari lejupielādēt lietotņu veikalā (piemēram, Google Play Parental controls). Ja vecāku profils ģimenes telefonu sistēmā būs uzstādīts kā galvenais jeb administrators, varēsi sekot līdzi ne tikai aktivitātēm bērna telefonā, bet arī pārskatāmi redzēt jaunu lietotņu instalēšanu brīžos, kad bērns ir palūdzis izmantot kādu no ierīcēm.
“Viedtālruņu un planšetdatoru lietošanā iesaistoties arī bērniem no pāris gadu vecuma, tikai retais nezinās, kādu lietotņu pārbagātību piedāvā App Store, Google Play vai Huawei AppGallery. Pāris dolāri vai vairāk mēnesī par kvalitatīvu lietotni var šķist objektīva samaksa, taču, ja vecāki nav lietas kursā par to, ka bērni vairākās lietotnēs apstiprinājuši maksas pakalpojumus, nauda no konta var pazust regulāri un gada beigās veidot pieklājīgu summu, ģimenei par to pat nezinot,” norāda Mārtiņš Bērziņš, bankas Citadele digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs.
3. Ieslēdz paziņojumus
Ja dod bērnam darboties ar viedtālruni vai planšeti, ir būtiski aktivizēt arī paziņojumus par jaunu lietotņu ielādi un maksājumu apstiprināšanu. Tas ļaus tūlītēji pēc ierīču lietošanas uzzināt par bērna paveikto un, ja nepieciešams, operatīvi atteikties no pasūtītajiem pakalpojumiem. Sākumā var šķist, ka skaņas signāls par katru darbību ir kaitinošs, tomēr, ja atvase vairākās lietotnēs izvēlas apmaksātus pakalpojumus, pāris dolāri vai eiro mēnesī var sasummēties, un gada laikā iztērētā summa būs vērā ņemama. Noderīgi šādos gadījumos būs arī paziņojumi, kurus vecāks saņem par norēķiniem, kad bērns izmanto savu norēķinu karti (kontu) un savu tālruni.
4. Vienojies par atļautajām spēlēm
Ideālā gadījumā ar atvasēm vajadzētu atrunāt, kuras lietotnes vai spēles ir atļauts lietot. Tas ļaus vecākiem pašiem izveidot sarakstu ar tām spēlēm, kurās nav iespējams veikt papildu pirkumus, tādejādi mazinot iespēju iedzīvoties finansiālos zaudējumos.
Ja tomēr ir vēlme bērniem ļaut uzturēties mobilajās lietotnēs, kurās ir iespējams veikt arī norēķinus, veido sarakstu ar konkrēto lietotņu nosaukumiem. Tas noderēs brīžos, kad bērns būs veicis kādu pirkumu, bet vēlāk kāda iemesla dēļ lietotni nolēmis izdzēst. Šādā gadījumā no konta nauda joprojām tiktu noskaitīta, bet lietotņu saraksts ļautu ātri vien “naudas zagli” identificēt.
5. Kā atgūt naudu, ja pirkums noticis?
Abonējot lietotnes, Visa un Mastercard ļoti bieži pieprasa drošo autorizēšanās jeb secure authorization metodi, kas nozīmē, ka jebkura ielogošanās vai pirkuma veikšana jāapstiprina ar divu faktoru autentifikāciju caur Mobile Scan vai Smart-ID. Šos pieejas kodus nekad nedrīkst nodot ne bērnu, ne citu personu rīcībā. Līdz ar to, ja darījums apstiprināts ar drošu autorizēšanās metodi, bankai nav pamata šo darījumu apstrīdēt.
Tomēr, ja esi pārliecināts, ka darījumu neesi apstiprinājis, jāsāk ar vēršanos pie tirgotāja. Iesakām rakstīt iesniegumu lietotnes izstrādātājiem un skaidrojot notikušo – piemēram, pirkumu apstiprinājis bērns vai tas noticis kļūdas dēļ. Gadījumos, kad lietotne ir legāla un ar pretimnākošu komandu, dialogs var būt auglīgs un situācija atrisināta.
Gadījumos, kad tirgotājs atsaka un ir pārliecība, ka darījums veikts nesankcionēti, vai ir aizdomas par krāpniecību, ir jāraksta reklamāciju bankai, kura izsniegusi jūsu maksājumu karti. Reklamācija ir iesniegums bankai, kuru vari aizpildīt savā internetbankā. Pēc tās izskatīšanas banka ar tevi sazināsies par savu lēmumu un pastāstīs par nākamajiem soļiem