Kas reiz pamēģinājis elektroauto…

Vai sen jau apsver elektroauto iegādi, bet vēl arvien neesi līdz galam pārliecināts? Lai kliedētu pēdējās šaubas, izlasi piecu elektroauto lietotāju pieredzes apkopojumu. Īpašnieku sajūsma un labsajūta ir nepārprotama.

Elektroauto skaits Latvijā turpina palielināties. Un, kā sarunā apliecina uzrunātie spēkratu īpašnieki, ja reiz esi iegādājies elektroauto, citu vairs negribas.

Klusām, viegli un ar jaudu doties ceļā – tā ir īsta bauda, ko vēlas izmēģināt arī daudzi elektroauto īpašnieku radi un draugi. Stabilais un plūstošais brauciens spēj sajūsmināt pat bērnus, un interese par elektroauto piesaista arī svešiniekus – cilvēki mēdz nākt klāt un jautāt atsauksmes.

Populārākais jautājums – cik daudz var nobraukt ar vienu uzlādi?

Baumas par elektroauto īsajiem pārbraucieniem no vienas uzlādes vietas uz nākamo šādu auto parādīšanās pašā sākumā bija pamatotas. Lai gan tas vairs neatbilst patiesībai un elektroauto uzlādes infrastruktūra ir jau ļoti labi attīstīta, tik un tā visiem gribas pārliecināties, ka tiešām ar elektroauto var tikt tālāk par tuvāko apdzīvoto vietu.

Tā kā elektrība nodrošina ne tikai kustību, bet arī, piemēram, apsildi, vasaras un ziemas nobraukums ar pilnu uzlādi atšķiras. Kā liecina elektroauto lietotāju pieredze, ar vienu uzlādi vasarā var arī aizbraukt no Liepājas līdz Daugavpilij (līdz pat 500 km). Ziemā var nākties aptuveni vidusceļā uzlādēties. Jo lielākas, ietilpīgākas kļūst baterijas, jo vairāk kilometru var nobraukt ar vienu uzlādi, tāpēc daļa lietotāju par vienīgo nepieciešamo uzlabojumu norāda tieši bateriju.

Tātad, lai kur Latvijā tu dzīvotu, šovasar uz Jūrmalas pludmali ar elektroauto vari tikt bez raizēm. Turklāt iebraukšana Jūrmalā elektroauto ir bez maksas.

Piemērots ne tikai pilsētas dzīvei

Palielinoties elektroauto popularitātei, paplašinās arī izvēles klāsts. Lai gan lielākā daļa vēl arvien uzskata, ka šādi auto vislabāk kalpo pilsētniekiem, pareiza plānošana un viegli pieejama elektrība var padarīt to piemērotu pat ceļojumam. Aktīva dzīvesveida piekritēji ar lielu sporta inventāru, piemēram, sērfošanas dēli, var atrast sev piemērotu variantu. Ietilpīgākie auto ir piemērotāki arī lielākām ģimenēm.

Uzrunātie elektroauto vadītāji apliecina pozitīvu pieredzi braucienos no vienas Baltijas valsts galvaspilsētas uz citu un arī tālākos ceļojumos, piemēram, uz Itāliju. Uzlādes vietu ir gana, un arī uzlādes jauda arvien uzlabojas.

Tomēr vairāki aspekti elektroauto padara ideālu dzīvei tieši pilsētā – drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām, stāvvietas ir bez maksas un pilsētā tik nogurdinošā bremzēšana un braukšanas uzsākšana gandrīz pie katra luksofora norit viegli un patīkami. Turklāt nepatērējot tik daudz enerģijas, kā tas ir mašīnām ar iekšdedzes dzinēju.

Ieguldījums, kas ļauj ietaupīt

Lai gan enerģijas patēriņu ietekmē arī kondicionieris, pārvietošanās ātrums un pretvējš, 100 km var nobraukt, iztērējot vien mazliet vairāk par vienu eiro. Tiesa, tas izdodas tiem, kas savā dzīvē pieņem zaļus lēmumus visos virzienos un uzlādei izmanto, piemēram, mājās uzstādītus saules paneļus. Arī paši saules paneļi kļūst arvien pieejamāki, turklāt tos iespējams iegādāties ar valsts atbalstu. Ja lādē savu auto mājās, būtiski arī sekot līdzi elektrības cenām – parasti tās ir mazākas nakts stundās vai brīvdienās.

Savukārt publiskajās uzlādes stacijās uzlāde izmaksā aptuveni 4–6 eiro 100 km, un īpaši ērti ir to apvienot ar iepirkšanos lielveikalā.

Zaļi un digitāli aspekti

Kā norāda viens no uzrunātajiem elektroauto īpašniekiem – ja esi studējis fiziku, sapratīsi, ka elektroauto izmanto enerģiju vislietderīgāk. Iekšdedzes dzinēja gadījumā ir milzīgi zudumi, un tas arī nav videi draudzīgs risinājums.

Domāt par dabu nenozīmē dzīvot mežā – modernajos elektroauto regulāri notiek programmatūras atjauninājumi un visu laiku redzi ko jaunu un aktuālu savā mašīnā. Pat pusotru gadu vecs auto šķiet pilnīgi jauns un mainījies pēc kārtējām izmaiņām programmatūrā. Tas īpaši patīk cilvēkiem ar digitālu dzīvesveidu.

Valsts atbalsts un izdevīgāki līzinga nosacījumi

Lai gan ierasti uzskatīt Teslu par elektroauto klasiku, tagad jau gandrīz katram auto ražotājam ir, ko piedāvāt. Piemēram, Ķīnas “Ora” salīdzinoši veiksmīgā ienākšana Latvijas tirgū vērtējama kā pārsteigums – šogad pirmajos piecos mēnešos ir piereģistrētas 76 jaunas "Ora" automašīnas, ieņemot stabilu pirmo vietu pirktāko elektroauto modeļu sarakstā. Šī auto panākumus nosaka pieejamā cena kombinācijā ar labu kvalitāti.

Lietoto automašīnu tirgū pieprasīti ir vienu līdz trīs gadus veci elektroauto, un tāpat kā jauniem auto arī lietotiem vērtē lielāko iespējamo nobraukumu. Ieteicams skatīties tādus, kam nobraukums ir līdz 50 tūkstošiem kilometru.

Valsts atbalsts elektroauto iegādē stimulē iedzīvotājus pāriet uz ilgtspējīgiem risinājumiem. Piesakies un izmanto Citadeles piedāvājumu tieši elektroauto iegādei.

Previous
Previous

Vai TikTok padomi var palīdzēt kļūt par miljonāru?

Next
Next

Māksla ceļot kopā – pēc plāna vai spontāni?